Mi a kreativitás?

Mindenki azt gondolja, hogy a kreativitás valami kiváltságos tulajdonság, veleszületett zsenialitás. Ez nagy tévedés. A kreativitás tanulható, fejleszthető, gyakorolható, mert a képesség mindenkiben megvan, csak ki kell hoznod magadból. Dolgozni kell érte.

Ebben a cikkben megtalálod a kreatív emberek 21 jellemző tulajdonságát, abból meríthetsz, ha kreatívabb szeretnél lenni.

A híres emberek nem tekintik valami különleges dolognak a saját kreativitásukat, hiszen az semmilyen egyedi erőfeszítést nem kíván tőlük. Steve Jobs szerint a kreativitás pusztán “a dolgok összekapcsolása a meglevő tapasztalatok által.” No persze a meglevő tapasztalatok kemény munka, tanulás révén kerülnek be a tudatalattinkba, ahonnan aztán kreatív ötletként kerülnek elő minden különösebb erőfeszítés nélkül.

kreatvitas

 

 

 

 

 

 

 

A kreatív emberek hozzáállása a világhoz – 21 pontba szedve

  1. Álmodoznak. Használják a képzeletüket, hogy az szabadon szárnyalhasson. Mernek nagyot álmodni, nagy dologba belekezdeni.
  2. Lehetőségeket látnak mindenben. Sőt, az akadályokat is lehetőségnek látják.
  3. Mindig a legalkalmasabb időben dolgoznak a saját életritmusukhoz igazodva.
  4. Szakítanak időt az egyedüllétre, és építő módon használják a magányt.
  5. Az akadályokra, sikertelenségre úgy tekintenek, mint a kreatív növekedés bölcsőjére.
  6. Újabb és újabb élményeket, tapasztalatokat szereznek. Keresik a kihívásokat, a szokatlan helyzeteket.
  7. Nem adják fel, nem hagyják abba. Kitartanak a sikerig az ismétlődő kudarcok mellett is. Rengeteget hibáznak.
  8. Kielégíthetetlenül kíváncsiak. Folyton vizsgálódnak, újabb és újabb fontos kérdéseket tesznek fel.
  9. Megfigyelik az embereket, és tanulnak a viselkedésükből. Felismerik azokat, akikkel együtt haladhatnak céljaik felé.
  10. Kockázatokat vállalnak. Bátran belemennek bizonytalan dolgokba is.
  11. Az önkifejezés életük fő mozgatórugója.
  12. A szenvedélyüket követik. Belülről motiváltak, a kihívások által feltöltődnek.
  13. Kívülről (objektíven) látják magukat. Tudják, hogy mások mit gondolnak róluk, jó az önismeretük.
  14. Képesek elmerülni a kihívások megoldásában, és elveszítik az időérzéküket az örömteli feladatvégzés közben.
  15. Szép dolgokkal veszik körül magukat, élvezik a művészi szépséget.
  16. Meglátják az összefüggéseket.
  17. Nem szeretik a szabályokat, mert azok gúzsba kötnek. Kísérleteznek, változtatnak, újba kezdenek.
  18. Mindent másként csinálnak. Kerülik a monotóniát, új élményeket, tapasztalatokat teremtenek maguknak.
  19. Időt szakítanak a tudatosságra. Kiaknázzák a tiszta és összpontosító elme értékét.
  20. A szívükkel gondolkodnak. Hallgatnak a megérzéseikre, és használják az intuíciót.
  21. Meditációs technikák alkalmazásával segítik, hogy eljussanak tudatuk legkreatívabb állapotáig.

Nos, azt hiszem te is képes vagy fejleszteni a kreativitásodat, csak láss hozzá.

Cselekvés nélkül nincs eredmény! 

 

Céljaink elérése – Szokásaink megváltoztatása

Mit kell tenned ahhoz, hogy elérd a célodat és megkaphasd azt az eredményt, amelyre vágysz?

  1. Gondosan ki kell tűznöd a célodat! Fontos, hogy jól határozd azt meg, hogy azt az ereményt hozza, amit szeretnél. Azt fejezze ki a célod, amit valóban, a lelked mélyén is épp így szeretnél elérni. Ellenkező esetben a tudatalattid ellened fog dolgozni…  :-(
  2. Cselekedetre kell váltanod a célkitűzést! Tenned kell azért, hogy elérd a célodat, és kitartónak is kell lenned, mert a változás a nagyobb dolgok esetében bizony időbe telik.
  3. Új szokásokat kell bevezetned, amelyek jobban szolgálják a céljaidat. A régi, elavult, ma már nem hatékony szokásaidat olyanokra kell cserélned, amelyek az új célod elérését támogatják. Ezek lehetnek a) gondolkodási szokások (!!!), b) ösztönös érzelmi reakciók (!!!) és c) cselekvési szokások.

változás fejben kezdodik

 

Most a harmadik ponthoz, a szokásaid megváltoztatásához adok neked gyakorlati tanácsot. Pontokba is szedem majd, hogy tudd, hogyan működik.

A szokások megléte nagyon megkönnyíti az életünket, hiszen képtelenek volnánk úgy élni, ha minden mozdulatunkra figyelnünk kellene. A rutin azonban kétélű fegyver. Hasznos is és haszontalan is, előny is és akadály is egyszerre. A szokásaink épp azáltal segítenek bennünket, hogy automatikusan működnek, odafigyelés nélkül tudunk cselekedni, reagálni. Általános szokásaink szerint reagálunk minden egyedi esetben. Pedig a körülmények mindig változnak, sokszor jó lenne másként reagálnunk, hogy jobb eredményt érjünk el. Csak akkor vesszük észre, hogy valami nincs rendben, ha a cselekedeteink, érzelmi reakcióink nem szolgálják az érdekünket, nem működnek, nem hozzák a várt eredményt.

Céljaink eléréséhez egyidőben két ellentétes képességre van szükségünk, s ezeket egyszerre kell alkalmaznunk:

  1. Képesek legyünk hatékony szokásokat, rutinokat kialakítani, és ezekre a szokásokra rábízzuk magunkat.
  2. Képesek legyünk gyorsan változtatni, alkalmazkodni. Gyorsan el tudjuk hagyni a nem működő szokásainkat, s ne bízzuk rá magunkat a rutinokra.

Az életben döntő képesség a változás felismerése, és a változáshoz való gyors alkalmazkodás. Szükséges a bátorság is, hogy lemondjunk a megszokás biztonságáról. És természetesen új szokásokat is ki kell alakítanunk, amelyek az új körülmények között jobban szolgálnak minket. Aztán pedig ezekre a szokásokra is figyelnünk kell, hogy bármikor megváltoztathassuk vagy elhagyhassuk őket, ha a helyzet úgy kívánja.

Mivel a szokásaink nem változnak meg egyik napról a másikra, bizony sokszor nagy erőfeszítést, szörnyű kényelmetlenséget okoz nekünk, ha változtatni akarunk rajta, ezért ha el is kezdjük a változtatást, hamar feladjuk. Még akkor is, ha a régi szokásról tudjuk, hogy rossz, mert nem kapjuk meg a vágyott eredményt.

Megmutatom, milyen lépéseken haladsz keresztül, amikor egy új szokást alakítasz ki.

  1. Tudatosság. Felismered, hogy min kell változtatnod.
  2. Döntés. Meghatározod, milyen új szokást, rutint szeretnél bevezetni.
  3. Figyelem. Tudatosan figyeled, elemzed magad, hogy miként viselkedsz.
  4. Utólag rájössz, hogy korábbi elhatározásod ellenére már megint a régi szokás szerint reagáltál.
  5. Menet közben észreveszed, hogy a régi szokás szerint kezdtél el cselekedni, azonnal abbahagyod, és változtatsz!
  6. Előre eszedbe jut, hogy eldöntötted, most másként csinálod, és felkészülsz, hogy már az új rutin szerint cselekedj.
  7. Egyre többször sikerül, hogy az újabb, eredményesebb módszert alkalmazd. Sikerélmény!!  :-)
  8. Észre sem veszed, hogy ösztönösen, könnyedén már az új szokás szerint reagálsz.
  9. Megkérdőjelezed!! Tedd fel magadnak a kérdést: Biztosan így a legoptimálisabb?

És a folyamat kezdődik elölről…

  1. Tudatosság. Felismered, hogy min kell változtatnod…

BIZTATÁS

Ha képes vagy arra, hogy minden nap megmosd a fogad, akkor életed egyéb területein is ki tudsz alakítani szokásokat.

 

Delegálás – Feladatkiosztás

A kiváló vezetők folyamatosan FELértékelik a csapatukat és megragadnak minden alkalmat arra, hogy továbbképezzék őket, ezáltal is növelve önbizalmukat.

A delegálás a feladat elvégeztetésének vezetői módszere.

A delegálás nem egyenlő a feladatok kiosztásával. Ennél jóval több! A munkatársak cselekvő bevonása az eredmények elérésébe, felelőssé és érdekeltté tétele az eredményekben.

A jó vezető amikor feladatot ad, erőt is ad hozzá.

 

 

Mező Ágnes ActionCOACH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HOGYAN CSINÁLD?

Gyakorlati tanácsok közérthetően, hogy könnyen bevezethesd a vállalkozásodban.

A delegálás főbb szempontjai

  • Tudatosan adj át feladatokat másoknak, és tanuld meg élvezni annak előnyeit!
  • Ne akarj te megoldani minden lehetséges problémát!
  • Ne rágódj a múltbéli hibákon vagy kudarcokon, fogadd el, hogy azokon keresztül vezet az út a siker felé!
  • Figyelj jobban a munkatársaidra, mérd fel az igényeiket, ambíciójukat, képességeiket, és biztosítsd számukra olyan feladatok lehetőségét, amelyekben sikeresek lehetnek.
  • Alakíts ki olyan rendszert és belső képzést, amely támogatja a munkatársaidat abban, hogy olyan módon végezzék a munkájukat, ahogyan te elvárod.
  • Működtess olyan rendszert, amelyben az emberek akkor is tudják mit, hogyan és milyen időrendben kell elvégezniük, ha te nem vagy jelen.
  • Rendelj bizonyos területekhez felelősöket, határozd meg számukra az elérendő célokat, és adj nekik szabad kezet a megvalósításban.
  • Gyakorolj rendszeres időközönként kontrollt és beszámoltatást, de ne ellenőrizd a munkamenet minden részletét.
  • Hagyj önállóságot az embereknek, és bízz bennük! Hagyd, hogy hibázzanak, és a hibájukat kijavíthassák!
  • Ösztönözd a kreativitást, értékeld az új ötleteket, jutalmazd a fejlesztést.
  • Ne kritizáld a tiédtől eltérő megoldásokat, koncentrálj az elért eredményre!
  • Mindig a teljes képet, a végső célt tartsd szem előtt, ne vessz el a részletekben!

A delegálás 5 lépése

  1. Célkitűzés – A feladat rövid megnevezése. Miért szükséges a feladatot megcsinálni, mi lesz az előnye? Milyen mérhető, látható eredményt várunk el?
  2. A feladat részletezése: az ismertetéshez fűzött részletesebb magyarázat, hogy mi a feladat értelme, haszna, várható eredménye. Válasz a feltett dolgozói kérdésekre.
  3. A feladat személyi feltételeinek meghatározása. Kik végzik el a feladatot? Ki lesz a felelős vezető közöttük?
  4. A feladat megértésének visszaellenőrzése. Nem elég, ha megkérdezzük, hogy megértette-e. Tartalmi visszaellenőrzés legyen! Rákérdezhetünk egyes részletekre, hogy hogyan akarja végrehajtani, mi okozhat nehézséget, milyen segítséget vár, stb.
  5. Határidőben való megegyezés a feladatvégzőkkel. Szerencsés, ha a feladatot elvégzők mondják meg, hogy mikorra tudják vállalni, és csak szükség esetén, ezt követően egyezkedjünk más határidőről.

A visszadelegálás kivédésének vezetői módszere

A dolgozó azzal fordul hozzánk, hogy valamit nem tud megcsinálni, és tanácsot kér, esetleg (ezzel az ürüggyel) vissza akarja adni a feladatot. Mielőtt bármit válaszolnánk, tanácsolnánk neki, tegyük fel az alábbi kérdéseket, és késztessük őt a probléma megoldására.

  • Mi a probléma?
  • Milyen lehetséges megoldásokat látsz?
  • Te melyik megoldást választanád?
  • Miért ezt választod?

Amikor ő válaszol a kérdésekre, akkor – lehetőleg továbbra is kérdések formájában – irányítsuk őt a lehetséges megoldások felé, hiszen a feladat megoldása az ő munkakörébe tartozik, ő ismeri legjobban a körülményeket, tehát elvárható tőle, hogy érvekkel alátámasztott, hozzáértő megoldási ötletekkel álljon elő. Ha a megoldást rendszeresen vele együtt fogjuk kidolgozni, óriási lépést tettünk a felé, hogy önállóságra és felelősségvállalásra neveljük őt, s hogy csak indokolt esetben kérjen tőlünk útmutatást.

Ha a te konkrét helyzetedre szeretnéd az olvasottakat alkalmazni, vedd igénybe a 3 órás ötletadó coachingot, amelyet erre a cikkre hivatkozva féláron kaphatsz meg!!

Vezetőként van szükség rád, nem tűzoltóként.

Sok vállalkozó úgy szereti a cégét, mintha a saját gyereke lenne.

Reggeltől estig vele foglalkozik: új vevők után jár, ügyfelekkel tárgyal, döntéseket hoz, versenytársakat figyel, szerződéseket köt, konfliktusokat kezel, problémákat old meg, hibát javít, veszélyeket hárít, utasításokat ad, ellenőriz…

Életedet és véredet a cégedért…

vezetés, cégvezetés, coaching,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Feltéve, hogy cégvezetőként ez az igazi célod…

Ha kinevelsz olyan vezetőket, akikre rábízhatod a cégedet, akkor elkezdesz időt vásárolni magadnak.

Mező Ágnes ActionCOACH

 

 

 

 

 

Miért nem jó, ha a fejedben tárolod a feladataidat?

  • Tűzoltás lesz belőle.
  • Kreativitás csökken, stressz nő.
  • Mindenért te felelsz, mindenről te döntesz.
  • A munkatársak nem hatékonyak.
  • Nincs csapatmunka.

Ha jól szervezett a vállalkozásod, akkor gördülékenyen mennek a dolgok, nem vagy túlterhelt, tudsz figyelni a munkatársaidra, tudod inspirálni őket.

Ha egy vállalkozó reggeltől estig dolgozik…,

  • Mikor van ideje pénzt keresni a vállalkozásának?
  • Mikor van ideje a családjára, gyerekeire, barátaira?
  • Mikor van ideje elkölteni a megkeresett pénzét?
  • Mikor hódol a hobbijának?
  • Mikor pihen?
  • Mikor…? Mikor…?

Bizonyára tudod folytatni a saját igényeiddel.

Egy vezető számára nem az a legfontosabb kérdés, hogy mi a teendő, hanem azt megtalálni, aki ezt megteszi.      (M. Goldsmith)

Ennek azonban előfeltétele van:

  • Látod pontosan a munkafolyamatokat, és azok írásban rögzítettek.
  • Tisztában vagy azzal, hogy az egyes munkatársaid mit csinálnak, és milyen eredményért felelősek. (Te adtad nekik, ugye?)
  • Képes vagy objektíven, számokban kifejezve mérni az egyes munkatársak érdemi teljesítményét.
  • Tudod, hogyan hozzál ki több teljesítményt a csapatodból.
  • Tudod, hogyan vedd rá őket a felelősségteljesebb munkavégzésre.

El kell érned, hogy ne a munkatársaid helyett dolgozz. A vezetés a munka elvégeztetését és nem az elvégzését jelenti.

Erről a következő írásomban beszélek majd. Olvasd el azt is!

Árképzés – Árnövelés

Áremelésre készülsz? – Nos, csak bátran!

Tudom, ez a biztatás úgy hat rád, mint a vörös posztó, hiszen te is biztosan sokszor tapasztalod, hogy a vevő a lehető legolcsóbban akar vásárolni. Na persze csak addig, amíg meg nem mutatod neki az extra értékeket és előnyöket, amiket a te terméked, szolgáltatásod tud a versenytársakéhoz képest. (Lásd: előző blogcikkem)

Én arra ösztönözlek, az árképzés során dolgozz azon, hogy minőségben, szolgáltatásban és tartalomban kiemelkedj a “többiek” közül. Tekintsd át az alábbi táblázatot, és vedd észre, hogyha a magasabb áron kevesebben is vásárolnak, te még mindig jobban jársz. Ráadásul ők lesznek a minőségi vevők, akiket az árral szemben az érték sokkal jobban érdekel.

Ha az alábbi áremelési stratégiák közül döntesz valamelyik alkalmazása mellett, ennek a táblázatnak a segítségével láthatod, mi az a mennyiség, ami még nincs hatással az árrésre! Ha például 40%-os árréssel dolgozol és 10 %-os áremelést határozol el, akkor 33 %-kal lecsökkent eladás esetén is tudod ezt tartani. Tehát ha az áremelés hatására csökken az értékesítés volumene, akkor sem jársz rosszul.

Ne feledd, hogy az emberek hitrendszerében a MAGAS ÁR = MAGAS MINŐSÉG! Így hosszú távon is növeled céged ázsióját a magasan tartott árszínvonallal.

Ha a jelenlegi árrésed:

                        20%    25%    30%    35%    40%    45%    50%    55%    60%

és az alábbi arányban növeled az árat:      

Az alábbi csökkenés az eladás mértékében még nem csökkenti az árrést…

2%                  9%       7%       6%       5%       5%       4%       4%       4%       3%

4%                  17%     14%     12%     10%     9%       8%       7%       7%       6%

6%                  23%     19%     17%     15%     13%     12%     11%     10%     9%

8%                  29%    24%    21%    19%    17%    15%    14%    13%    12%

10%                33%    29%    25%    22%    20%    18%    17%    15%    14%

12%                38%    32%    29%    26%    23%    21%    19%    18%    17%

14%                41%    36%    32%    29%    26%    24%    22%    20%    19%

16%                44%    39%    35%    31%    29%    26%    24%    23%    21%

18%                47%    42%    38%    34%    31%    29%    26%    25%    23%

20%                50%    44%    40%    36%    33%    31%    29%    27%    25%

25%                56%    50%    45%    42%    38%    36%    33%    31%    29%

30%                60%    55%    50%    46%    43%    40%    38%    35%    33%

 

Ne feledd: MAGAS ÁR = MAGAS MINŐSÉG! Dolgozz azon, hogy bizonyítsd, a magas ár mögött nagy érték, sok plusz előny áll a vevőid rendelkezésére, és ebben hosszú távon számíthatnak rád.

Árképzés – Árcsökkentés

Árcsökkentésre készülsz?   –  Nos, csak óvatosan!

Árképzés előtt tekintsd át az alábbi hasznos kis táblázatot!

Az alábbi tábla segítségével láthatod, mennyivel kell megnövelned az értékesítést, hogy kompenzálni tudd az alkalmazott árcsökkentésből fakadó veszteséget. Ha például 40%-os árréssel dolgozol és 10 %-os árcsökkentést határozol el, akkor 33 %-kal többet kell eladnod az adott termékből, hogy megmaradjon az árrésed!

Ha a jelenlegi árrésed:

                        20%    25%    30%    35%    40%    45%    50%    55%    60%

és az alábbi arányban csökkentesz árat:           

Hogy ez megmaradjon, az értékesítésedet az alábbiak szerint kell növelned:…

2%                  11%     9%       7%       6%       5%       5%       4%       4%       3%

4%                  25%     19%     15%     13%     11%     10%     9%       8%       7%

6%                  43%     32%     25%     21%     18%     15%     14%     12%     11%

8%                  67%    47%    36%    30%    25%    22%    19%    17%    15%

10%                100%  67%    50%    40%    33%    29%    25%    22%    20%

12%                150%  92%    67%    52%    43%    36%    32%    28%    25%

14%                233%  127%  88%    67%    54%    45%    39%    34%    30%

16%                400%  178%  114%  84%    67%    55%    47%    41%    36%

18%                900%  257%  150%  106%  82%    67%    56%    49%    43%

20%                –          400%  200%  133%  100%  80%    67%    57%    50%

25%                –          –          500%  250%  167%  125%  100%  83%    71%

30%                –          –          –          600%  300%  200%  150%  120%  100%

Számos árképzési eszköz van a kezünkben, hogy megvédjük az árainkat. Ezeket össze kell gyűjteni, és okosan használni kell azokat. Mindig bevethető valamelyik eszköz. A kutatások azt igazolják, hogy az emberek érzelmi alapon vásárolnak, mindössze az esetek 10%-ában vásárolnak az ár alapján.

Senki sem az árat veszi meg, hanem arra az értékre, előnyre, haszonra valamint örömre és kényelemre vágyik, amit a megvásárolt termék vagy szolgáltatás számára biztosít. Ezt kell megmutatni a potenciális vásárlóinknak

Az ár csupán az egyik és nem is a legfontosabb tulajdonsága a termékednek.
Ha valami hasznos, előnyös, ott az árral nem lehet baj, Nagyon lényeges, hogy legyél felkészült, úgy könnyen meg tudod védeni az árat.

Az alábbi felsorolás segít ötletet adni az általad használandó érvek és eszközök összegyűjtésében:

  • magas minőségű termék, szolgáltatás,
  • kapcsolódó szolgáltatások,
  • pontosság, ügyfélkiszolgálás minősége,
  • innovatív előnyök, a termék egyedi előnyei,
  • referenciák, ajánlások,
  • a cég szakmai múltja, jó hírneve,
  • a márka ismertsége,
  • különlegesség, újszerűség a versenytársakhoz képest,
  • változatos garanciák.

Siker – Nyereség – Büszkeség – Szabad vállalkozó – Önjáró vállalkozás

Na, megy a szekér?

És ki irányítja?

Egy vállalkozásban a dolgokat lehet előidézni vagy elszenvedni.

  • A vállalkozásodat vajon mindig te irányítod?
  • Van olyan, hogy a vállalkozásod irányítja az életed és a napi időbeosztásod?

Sok vállalkozóval találkozom, aki azért alapította a vállalkozását, hogy több pénze és több szabad ideje legyen, kötetlenül, saját időbeosztással dolgozhasson, ne „parancsoljon” neki senki, ő maga dönthesse el, hogy mikor és mit szeretne csinálni.

Miért alapítunk vállalkozást?

Ehhez képest a legtöbben nem érjük el a szabad vállalkozó irigyelt életét. A legtöbb vállalkozó többet dolgozik, mint egy alkalmazott, és egyáltalán nem érzi, hogy szabadon dönthet, vagy a kedve szerint járhat el.

Sokan a külső körülményeket hibáztatják a helyzetükért. A körülmények persze sokszor nem kedvezőek, de ha azt gondoljuk, hogy “nincs mit tenni, nem rajtam múlik”, az bizony nem visz előre. A külső körülményeket ritkán tudjuk megváltoztatni, azok valóban nem csak rajtunk múlnak. Az okos ember ezt olyan adottságnak tekinti, amelyhez – tetszik, nem tetszik – alkalmazkodni kell.

  • Nem igaz az, hogy semmilyen módon nem irányíthatod a vállalkozásodat!
  • Nem igaz az, hogy a mostani körülmények között semmit sem tehetsz!
  • Nem igaz az, hogy ma már nem érdemes vállalkozni!

Ha eredményt, sikert, büszkeséget szeretnél vinni a vállalkozásodba, azért tenned, dolgoznod, döntened, lépned kell. Ha nem akarsz több csalódást, aggodalmat, azért is tenned, dolgoznod, döntened, lépned kell. Ha csak sajnálkozol a nehéz körülmények miatt, és semmit sem teszel a változtatás érdekében, akkor ki más tesz majd valamit a Te vállalkozásodért?

Igenis Te idézed elő azt, ha valami jó vagy valami rossz a vállalkozásodban.

Tessék a gyeplőt kézbe venni, irányítsd te azt a lovaskocsit, s ne az irányítson téged!

Mondd meg Te, hogy mi történjen a vállalkozásodban. Ne hagyd, hogy a külső körülmények irányítsák annak alakulását.

Legyél Te az előidézője a vállalkozásod eredményeinek!

Siker - Eredmény

Mi az alapköve a jó vevő megtartásának?

A vevő megtartása azon múlik, hogy milyen élményben van része, amikor kapcsolatba kerül a vállalkozásoddal. Ez rendszerint a cég egyik alkalmazottjával történő kapcsolatot jelenti.

Egy amerikai kutatás szerint az ügyfélkiszolgálás után a megkérdezett vevők 79 %-a legkellemesebb benyomásként arra emlékezett, hogy a cég képviselője miként foglalkozott az ő problémájával. Igaz ez akkor is, ha a vevő nagyon felindult állapotban, jogos reklamációval fordul a cég munkatársához, ha azonban kedves, gyors és megnyugtató orvoslást kap, akkor boldogan távozik és a hiba ellenére is hű vásárlója marad a vállalkozásnak. Ez azon az emberi tulajdonságon alapul, hogy a problémáktól mindenki a lehető leggyorsabban meg akar szabadulni és nagyon hálásak vagyunk, ha ebben valaki a segítségünkre van. A vevő kedves, mosolygós bánásmódot akar kapni s ha ezt megkapja, hűségével bőségesen meghálálja! 

Az ideális munkaerő másokra nyitott dolgozókat feltételez, akik rendelkeznek az alábbi készségekkel:

  • kapcsolatteremtő képesség
  • kommunikációs készség
  • kreativitás
  • rugalmasság

Egyre inkább az látszik, hogy a piaci verseny már nem elsősorban technológiai vagy árverseny. A döntő versenyképességi tényező a munkatársak képességei, készségei, munkakultúrája, amellyel a vevőket kiszolgálják.

Nem mindegy tehát, hogy milyen munkatársad van.

A kisvállalkozóknál gyakori, hogy a családi, rokoni vagy baráti körből választják a munkatársakat, mert azt gondolják, hogy csak bennük bízhatnak meg igazán.

Biztos vagy benne, hogy ők a legalkalmasabb személyek azokra a feladatokra, amelyeket el kell végezniük?

Megfelelő a végzettségük, tudásuk, tapasztalatuk és nem utolsó sorban a személyiségük?

Az a tapasztalatom, hogy ezeket a kérdéseket a cégvezetők nem is vizsgálják, hiszen a rokoni vagy baráti alapon való választás jórészt az egyetlen szempont ebben a kérdésben. A cég hosszú távú fennmaradásához azonban az emberi tényező a legfontosabb.

A lojális vevő garanciája a JÓ munkatárs.

 

Mi a cégvezető valódi szerepe a vállalkozása élén? – A céged Nagykövete vagy!

Emlékszel még, miért lettél cégvezető, miért alapítottad a vállalkozásodat?

Elérted már mindazokat a célokat, amiket akkor kitűztél magadnak?

Vállalkozóként könnyen elfelejtheted, hogy az üzletedet nem azért hoztad létre, hogy benne dolgozz, esetleg jóval többet is, mint a saját alkalmazottaid. Szerintem azért alapítottad, hogy ÉLETMINŐSÉGET teremts, vagyis minőségi életet biztosíts magadnak és a családodnak.

Mi is ez a minőségi élet? Ezt persze neked kell megfogalmaznod, hiszen mindenkinek más és más elképzelése van a vágyott életről.

  • Az biztos, hogy van benne anyagi cél, ami az átlagosnál bizonyosan magasabb életszínvonalat eredményez.
  • Van benne egy kötetlen munkavégzés iránti vágy valamint szabad idő, szórakozás, nem is kevés!
  • Benne van az a szándék, hogy te válogathasd meg, mikor, mennyi és milyen feladatot szeretnél elvégezni és a nem-szeretem dolgokat kivétel nélkül mind kihagyhasd az életedből.
  • Benne van az alkotás, önmegvalósítás iránti igényed, hogy létrehozz valamit, ami csak a tiéd és ami pontosan olyan, amilyennek te szeretnéd azt látni.
  • Benne van a kényelem és a kihívás, szórakozás és hírnév, siker és megbecsülés, baráti kapcsolatok és még ki tudja mi minden, amit te értéknek és fontosnak tartasz.

Ha cégvezetőként ezeket szeretnéd maradéktalanul megvalósítani, akkor nem szabad a cégedBEN  dolgozni, helyette a cégedEN kell dolgoznod.

Legyél a céged Nagykövete! Egy különleges képviselő különleges megbízatással, küldetéssel.

Hogyan tudod ezt a szerepet betölteni?

t, úgy biztos nem, ha a napi tűzoltómunkával, apró-cseprő ügyekkel, a munkatársaid ösztökélésével töltöd az értékes idődet. Neked a céged jövőjével, terveivel, fejlődésével, piaci helyzetével, ismertségével kell foglalkoznod.

Olyan küldetésed legyen, amelyben a szenvedélyedet osztod meg úgy, hogy az másokat megérint és inspirál, hogy annak ők is mindenképpen a részeseivé akarjanak válni.

Olyan küldetésed legyen, amely specifikus, konkrét, kihívást jelent a számodra és szolgálja az emberiséget.

Te vagy a vállalkozásod megálmodója, te tudod, hogy hová tartasz, legyél hát ennek az álomnak a Nagykövete!

Mi kell ahhoz, hogy ezt megvalósíthasd?

  • Jó önismeret és kiváló emberismeret, empátia! Tanulj sokat önmagadról és az emberekről. Légy elfogadó, megértő és jóindulatú.
  • Céged Nagyköveteként te mindig emberekkel foglalkozol. Munkatársaid tőled várják azt a vezetői mintát, melyet követhetnek. A vevők, a piac téged figyel, hogy milyen ember vagy és mit ígérsz nekik. Tudnod kell ki vagy és merre tartasz. Ehhez a személyiségfejlesztésed nélkülözhetetlen.
  • Akarj igazán segíteni a munkatársaidnak, a környezetednek! Ne csak a szolgálatuk és a munkájuk kelljen! Tartsd észben, hogy ők nem tudják azt, amit te tudsz, ezért ne hibáztasd őket, hanem adj át minden tudást és információt, ami szükséges ahhoz, hogy önállóan és kiváló eredménnyel dolgozzanak.
  • Akarj igazán segíteni az ügyfeleidnek! Ne csak a pénzük kelljen! Tartsd észben, hogy a vevő vásárol, te pedig eladsz. Ne sértődj meg azon, ha leértékel, hiszen ő nem tudhatja, hogy mit tud a te céged. Ne haragudj, ha mást szeretne vagy nem tőled vásárol. Fordítsd ezeket az információkat inkább a javadra és fejlessz olyan irányba, amilyen irányba a kritikák vagy igények mutatnak.
  • Ha elfáradsz, lemerülsz, veszíted a lelkesedésed, számíts munkatársaidra és hűséges vevőidre. Oszd meg velük a gondjaidat és engedd, hogy feltöltsenek.
  • Ne engedd, hogy a környezeted borúlátása, hitetlensége, kifogásai átragadjanak rád!

Ha egyetértesz a fentiekkel, akkor határozd el, hogy mostantól ilyen cégvezető leszel és kezdj el rajta dolgozni MOST!

Ha ebben támogatókat keresel, itt vagyok ÉN és az OVKA.

Hogyan irányítsuk az életünket és önmagunkat?

A Facebook kérdezi, hogy mi jár a fejemben. Jó kérdés. Gondoltam megírom a blogomban.

Az az idézet jár a fejemben, amit a minap olvastam George Bernard Shaw-tól:
“Az okos ember alkalmazkodik az őt körülvevő világhoz. Az ostoba kitartóan dolgozik azon, hogy a világot magához alakítsa…”

Az emberek tipikus panaszai közé tartozik, hogy rossz az adórendszer, rossz a politika, rossz a pénzügyi helyzet, rossz a gazdaság, rossz az iskolarendszer, rossz a egészségügyi helyzet és még sorolhatnám. Ettől aztán rossz lesz a hangulatunk is. Nem csoda, ha a magyar emberekről az a hír járja, hogy pesszimisták, nem csoda, ha élenjárunk az öngyilkosság terén és ezt is sorolhatnám még. (Egy keleti bölcsesség jut eszembe példának a panaszkodásra. “Sajnálkoztam, hogy nincs cipőm, míg nem találkoztam egy emberrel, akinek nem volt lába.”)

Ha megnézem G.B Shaw mondását, akkor felfedezek egy összefüggést. Nem akarunk alkalmazkodni a minket körülvevő világhoz, hanem azt várjuk, hogy majd a világ fog hozzánk alakulni. Van ennek bármi realitása?

Közel tízmillió ember él kis hazánkban, ez közel tízmillió féle elvárás. Kizárt, hogy mindig minden embernek kiválóak legyenek az éppen rendelkezésre álló külső körülmények. Mit lehet hát tenni azért, hogy mégis jól érezzük magunkat ebben a világban?

Csak a saját belső világunkra van hatásunk, csak saját magunkat tudjuk megváltoztatni azáltal, hogy alkalmazkodunk a külvilághoz és keressük benne a rendelkezésre álló lehetőségeket, amelyek számunkra örömöt okoznak vagy sikert hoznak. Ki más tudná jobban, mint mi magunk, hogy nekünk mi a jó? Ha pedig tudjuk ezt, akkor képesek vagyunk megteremteni azt a magunk számára. Végül is nincs háború, nincs éhínség, nincs anarchia, működik a világ körülöttünk, tehát vannak lehetőségeink, csak meg kell azokat találnunk. Felelősek vagyunk a saját életünkért és boldogságunkért s ha ezt a felelősséget felvállaljuk és teszünk a fejlődésünkért, akkor annak az eredménye és minden jutalma a miénk lehet. A rossz hír ebben az, hogy tenni kell érte és elég kitartónak kell lenni ahhoz, hogy a várt eredményt elérjük, mert az nem fog magától az ölünkbe pottyanni. Ezt már tapasztalhattuk, hogy meg kell dolgozni mindenért. Sajnos ilyen a világ, s ehhez alkalmazkodnunk kell. Ha megtesszük, megkapjuk a jutalmát.

Hadd emlékeztesselek arra, hogy mi is ez a felelősség, milyen rendszerben gondolkodj, ha eredményt akarsz elérni!

Felelős vagy a gondolataidért…

Felelős vagy az érzelmeidért…

Felelős vagy a tetteidért…

Felelős vagy a szokásaidért…

Felelős vagy az életedért…

Sőt, azért is felelős vagy, amiről tudod, hogy meg kellene tenned, mégsem teszed meg.

Ha jobb életet akarsz, ezeken kell javítanod, ezeket kell tudatosan figyelned és fejlesztened. Az a helyzet, hogy kétféle irányító rendszer működik a szervezetünkben: Tudatos/Intelligens  és  Primitív/Ösztönös. Tudom, hogy most meg vagy győződve arról, hogy te személy szerint bizonyosan a tudatos irányító rendszereddel működteted az életedet és önmagadat. A kutatások és a tapasztalatok azonban teljesen ellentmondanak ennek a hiedelemnek.

Az ösztönös irányító rendszerünk sokkal erősebb, mint a tudatos. Pontosan 99%-kal, mert a tudatos énünk bizony csak 1 %-ot képvisel az életünkben. (Hihetetlen, de igaz.) Gondolj bele, hogy az intelligencia 6 éves korig el sem kezd kialakulni. Addig nincs értelem, csak érzelem. És azok az érzelmek, tapasztalatok, történések, amelyeket az első 6 évünkben szereztünk a megértés fikarcnyi esélye nélkül, végigkísérnek bennünket egy életen át és az ösztönös irányító rendszerünkön keresztül tudattalanul érvényesülnek a viselkedésünkben. (A vérbeli értékesítők pontosan tudják ezt és úgy vezetnek minket az orrunknál – pontosabban az érzelmeinknél – fogva, hogy a végén megvesszük azt, amit el akarnak nekünk adni és boldogan visszük haza a szerzeményt.)

Ha mindez így van, akkor van-e egyáltalán értelme bármit is cselekedni vagy a tudatosságot lehet-e egyáltalán növelni? Hát, lehet. No, nem az 1%-ot tudjuk megemelni az ösztönös irányító rendszerünk erősségének a rovására. Hanem az önismeretünk fejlesztésével és a saját életünkért, gondolkodásunkért, tetteinkért való felelősség felvállalásával az egyes döntési szituációkban emelni tudjuk a tudatosságunk szintjét. Különösen jól növelhetjük a hatékonyságunkat, ha ebbe a folyamatba bevonunk külső szemlélőket is: barátok visszajelzését kérjük, coach-ot, pszichológust, trénert alkalmazunk, akik kívülről jobban észreveszik azt, ha nem racionálisan viselkedünk, hanem az érzelmeink  befolyása alatt kifogásokat gyártunk, bizonytalanok, aggodalmasak, kétkedők vagyunk. Ők segíthetnek nekünk az önismeretünk fejlesztésében, az előnytelen szokásaink megváltoztatásában, ha azt mi is akarjuk és elhatároztuk.

Ami G.B. Shaw mondását illeti, az bizony van még tovább is. Tudjuk, hogy G.B. Shaw szókimondóan csípős humorával hatott a világra. Az írásom elején lehagytam az utolsó mondatát, mert kicsit durva a következtetés, amit levon a megállapításából. “Az okos ember alkalmazkodik az őt körülvevő világhoz. Az ostoba kitartóan dolgozik azon, hogy a világot magához alakítsa. Ezért aztán minden előrelépés az ostobákon áll vagy bukik.”

Ha jól belegondolunk, Shaw következtetése tökéletesen helytálló. Milyen nehéz bármilyen jó dolgot bevezetni a világban! Milyen sokáig tart, amíg egy jó kezdeményezés elterjed! Mennyien akadályozzák a fejlődést! (Például a dohányzás korlátozását 20 évig tartott törvénybe iktatni. A szelektív hulladékgyűjtés mióta nyűglődik?)

Mi az, amin gyorsan tudunk változtatni, mert senki máson, csak rajtunk múlik?

Ez bizony saját magunk…