Céljaink elérése – Szokásaink megváltoztatása

Mit kell tenned ahhoz, hogy elérd a célodat és megkaphasd azt az eredményt, amelyre vágysz?

  1. Gondosan ki kell tűznöd a célodat! Fontos, hogy jól határozd azt meg, hogy azt az ereményt hozza, amit szeretnél. Azt fejezze ki a célod, amit valóban, a lelked mélyén is épp így szeretnél elérni. Ellenkező esetben a tudatalattid ellened fog dolgozni…  :-(
  2. Cselekedetre kell váltanod a célkitűzést! Tenned kell azért, hogy elérd a célodat, és kitartónak is kell lenned, mert a változás a nagyobb dolgok esetében bizony időbe telik.
  3. Új szokásokat kell bevezetned, amelyek jobban szolgálják a céljaidat. A régi, elavult, ma már nem hatékony szokásaidat olyanokra kell cserélned, amelyek az új célod elérését támogatják. Ezek lehetnek a) gondolkodási szokások (!!!), b) ösztönös érzelmi reakciók (!!!) és c) cselekvési szokások.

változás fejben kezdodik

 

Most a harmadik ponthoz, a szokásaid megváltoztatásához adok neked gyakorlati tanácsot. Pontokba is szedem majd, hogy tudd, hogyan működik.

A szokások megléte nagyon megkönnyíti az életünket, hiszen képtelenek volnánk úgy élni, ha minden mozdulatunkra figyelnünk kellene. A rutin azonban kétélű fegyver. Hasznos is és haszontalan is, előny is és akadály is egyszerre. A szokásaink épp azáltal segítenek bennünket, hogy automatikusan működnek, odafigyelés nélkül tudunk cselekedni, reagálni. Általános szokásaink szerint reagálunk minden egyedi esetben. Pedig a körülmények mindig változnak, sokszor jó lenne másként reagálnunk, hogy jobb eredményt érjünk el. Csak akkor vesszük észre, hogy valami nincs rendben, ha a cselekedeteink, érzelmi reakcióink nem szolgálják az érdekünket, nem működnek, nem hozzák a várt eredményt.

Céljaink eléréséhez egyidőben két ellentétes képességre van szükségünk, s ezeket egyszerre kell alkalmaznunk:

  1. Képesek legyünk hatékony szokásokat, rutinokat kialakítani, és ezekre a szokásokra rábízzuk magunkat.
  2. Képesek legyünk gyorsan változtatni, alkalmazkodni. Gyorsan el tudjuk hagyni a nem működő szokásainkat, s ne bízzuk rá magunkat a rutinokra.

Az életben döntő képesség a változás felismerése, és a változáshoz való gyors alkalmazkodás. Szükséges a bátorság is, hogy lemondjunk a megszokás biztonságáról. És természetesen új szokásokat is ki kell alakítanunk, amelyek az új körülmények között jobban szolgálnak minket. Aztán pedig ezekre a szokásokra is figyelnünk kell, hogy bármikor megváltoztathassuk vagy elhagyhassuk őket, ha a helyzet úgy kívánja.

Mivel a szokásaink nem változnak meg egyik napról a másikra, bizony sokszor nagy erőfeszítést, szörnyű kényelmetlenséget okoz nekünk, ha változtatni akarunk rajta, ezért ha el is kezdjük a változtatást, hamar feladjuk. Még akkor is, ha a régi szokásról tudjuk, hogy rossz, mert nem kapjuk meg a vágyott eredményt.

Megmutatom, milyen lépéseken haladsz keresztül, amikor egy új szokást alakítasz ki.

  1. Tudatosság. Felismered, hogy min kell változtatnod.
  2. Döntés. Meghatározod, milyen új szokást, rutint szeretnél bevezetni.
  3. Figyelem. Tudatosan figyeled, elemzed magad, hogy miként viselkedsz.
  4. Utólag rájössz, hogy korábbi elhatározásod ellenére már megint a régi szokás szerint reagáltál.
  5. Menet közben észreveszed, hogy a régi szokás szerint kezdtél el cselekedni, azonnal abbahagyod, és változtatsz!
  6. Előre eszedbe jut, hogy eldöntötted, most másként csinálod, és felkészülsz, hogy már az új rutin szerint cselekedj.
  7. Egyre többször sikerül, hogy az újabb, eredményesebb módszert alkalmazd. Sikerélmény!!  :-)
  8. Észre sem veszed, hogy ösztönösen, könnyedén már az új szokás szerint reagálsz.
  9. Megkérdőjelezed!! Tedd fel magadnak a kérdést: Biztosan így a legoptimálisabb?

És a folyamat kezdődik elölről…

  1. Tudatosság. Felismered, hogy min kell változtatnod…

BIZTATÁS

Ha képes vagy arra, hogy minden nap megmosd a fogad, akkor életed egyéb területein is ki tudsz alakítani szokásokat.

 

Hozzászólás beküldése

*